Για όσους εξακολουθούν να επιμένουν στην αλήθεια
Το blog και ο διαχειριστής του σε καμία περίπτωση δεν ευθύνονται για το περιεχόμενο των σχολίων.

Κυριακή 14 Ιουλίου 2013

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΥ



Για κάποιους το φεστιβάλ φιστικιού σήμαινε πράγματα πέρα από την προσφορά και τον εθελοντισμό. Η πρόσφατη δημόσια αλληλογραφία μεταξύ δυο «στενών συνεργατών» της παράταξης Π Κουκούλη μας δείχνει ότι πίσω από όλα ήταν το μοίρασμα της πίτας. Διαβάστε τι είπαν ο ένας στον άλλο και βγάλτε τα δικά σας συμπεράσματα για την «μαρτυρία των πράξεων» και των δυο.

1 Η ΑΦΟΡΜΗ
Σάββατο, 13 Ιούλιος 2013 07:26

Το Fistiki Fest αποκτά τους ...επαγγελματίες του!

Γράφει ο  Κώστας Ντρης
Η αδυναμία να συγκεντρωθούν χρήματα από χορηγίες, ικανές να υποστηρίξουν τον Θεσμό του Aegina Fistiki Fest, οδήγησε την Κ.Ε.Δ.Α. να κάνει δεκτή επιτέλους μια πρόταση που συζητιέται από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του Φεστιβάλ.
Να υπάρξει δηλαδή, μια επαγγελματική προσέγγιση σε κάποιους τομείς της διοργάνωσης που έχουν ανάγκη από κάτι τέτοιο. Έτσι και αλλιώς, όπως πολλές φορές υποστηρίξαμε και στο παρελθόν, ο εθελοντισμός είναι καλός, αλλά δεν πρέπει να μπαίνει στα χωράφια του επαγγελματισμού. Άλλο τώρα αν τα πρώτα χρόνια αυτού του Θεσμού, κάποιοι «πουλώντας τρέλα» δούλεψαν εθελοντικά, καλύτερα και από επαγγελματίες. Αυτό δεν μπορεί να γίνεται για πάντα. Υπάρχει κόπωση, υπάρχει έλλειψη ενθουσιασμού.
Έτσι, το Φεστιβάλ από φέτος αποκτά και τα λεγόμενα «επαγγελματικά» του στελέχη. Σε δύο πολύ κρίσιμους κλάδους, αυτόν της συγκέντρωσης χορηγιών και αυτόν της επικοινωνιακής στρατηγικής και των δημοσίων σχέσεων του Θεσμού, όπως είπε ο πρόεδρος της ΚΕΔΑ κ. Νίκος Τζίτζης.
Κατά την άποψή μας, η απόφαση είναι σωστή και ίσως η μόνη που θα μπορούσε να «σώσει» το Φεστιβάλ. Και είναι κάτι που έπρεπε να είχε γίνει νωρίτερα. Μάλιστα, οι πρώτες Οργανωτικές Επιτροπές είχαν θεωρήσει ως «λάθος» του πρώην Δημάρχου Παναγιώτη Κουκούλη, την απόφασή του να μην επιτρέψει αμοιβές τέτοιου τύπου σε όσους ασχολούνταν με επαγγελματικό τρόπο γύρω από το Φεστιβάλ. Έτσι, δημιουργήθηκε ένα ταμπού, που συνόδεψε τον Θεσμό για 5 χρόνια.
Η απόφαση βέβαια, συνοδεύεται και από την εταιρία που επιλέχθηκε. Η εταιρία UoN έχει αναπτύξει δραστηριότητα μετά το 2008 και μάλιστα στην Αίγινα είναι γνωστή από τις δράσεις του «ΑγκαλιάΖΩ».
Η πρόεδρος της Οργανωτικής τόνισε ότι αυτό που θέλει είναι να «δυναμώσει το Φεστιβάλ και σε καμία περίπτωση να ατονίσει»
Ο κ. Τάσος Γκωτσόπουλος από την εταιρία παρουσίασε την εταιρική ταυτότητα και ανέφερε «Είναι χαρά μας να δουλέψουμε με ανθρώπους που δουλεύουν εθελοντικά», ενώ ο κ. Σάββας Καραγιάννης, ανέφερε ότι μέχρι σήμερα, όλα αυτά τα χρόνια έχει γίνει εξαιρετική δουλειά από τους ανθρώπους που δούλεψαν εθελοντικά. Ο κ. Καραγιάννης αναφέρθηκε και στην ιδέα να μπουν κάτω από την ομπρέλα του Fistiki Fest όλες οι πολιτικές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις που γίνονται από τον Ιούνιου ως τον Σεπτέμβριο και μπορούν να συσχετιστούν με τον θεσμό, ώστε να υπάρξει ενιαία στρατηγική επικοινωνίας.

Τελικά, στην ερώτηση της δημοσιογράφου Λένας Μαρίνη, για τις αμοιβές τους, ο πρόεδρος της Κ.Ε.Δ.Α. αντέδρασε (αναρωτιόμαστε γιατί), όμως οι αμοιβές ανακοινώθηκαν, καθώς είναι πολύ καλό να υπάρχει διαφάνεια: Οι συνεργάτες της ΚΕΔΑ θα αμοίβονται, αφού ο Θεσμός έχει βγάλει όλα τα έξοδά του. Η αμοιβή τους θα ανέρχεται σε 9.800€ με το ΦΠΑ και εφόσον ο Θεσμός βγάλει και άλλα κέρδη, αυτά θα μοιράζονται εξίσου μεταξύ Εταιρίας και ΚΕΔΑ.
2  Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ Π ΚΟΥΚΟΥΛΗ
Κυριακή, 14 Ιούλιος 2013 08:00

Απάντηση Π. Κουκούλη για το "λάθος"


Προς την εφημερίδα «Νέα Εποχή» / υπόψη κ. Κ. Ντρη
Αγαπητέ Κώστα,
Στο σημερινό άρθρο σου «Το Fistiki Fest αποκτά τους …επαγγελματίες του!» στην ηλεκτρονική Νέα Εποχή, χαρακτηρίζεις «λάθος» την απόφασή μου να μην επιτρέψω επαγγελματικές αμοιβές σ’ εκείνους που απασχολήθηκαν στο Φεστιβάλ.
Η αναφορά αυτή μου δίνει την αφορμή να υπενθυμίσω σε όλους την προσωπική μου συμβολή στο Φεστιβάλ Φιστικιού, μια συμβολή που συνήθως αποσιωπάται.
Θα επιμείνω σε δύο μόνο σημεία:
Το πρώτο σημείο είναι ότι πέτυχα να θέσω κάτω από την ομπρέλα του Δήμου, με ισορροπία και σύνθεση, όλες τις διαφορετικές εκδοχές, προσωπικές επιθυμίες και διαφόρων ειδών φιλοδοξίες – και υπήρχαν πολλές -  για το πώς πρέπει να οργανωθεί το Φεστιβάλ.
Το δεύτερο, ότι πίστεψα στη δύναμη και την αποτελεσματικότητα των εθελοντών και απέτρεψα την καταβολή αμοιβών σε επαγγελματίες. Θα θυμάσαι την αντίδρασή μου, κατά τη συνεδρίαση της οργανωτικής επιτροπής στο γραφείο μου, στη πρόταση να καταβληθεί συνολική αμοιβή της τάξεως των 20.000 ευρώ σε όσους θα είχαν σχεδόν αποκλειστική ενασχόληση με το Φεστιβάλ. Η απάντησή μου ήταν «κατηγορηματικά, όχι». Η απάντηση αυτή στενοχώρησε ορισμένους, αλλά δικαιώθηκε πανηγυρικά, αφού το Φεστιβάλ ήταν ένας πραγματικός θρίαμβος του εθελοντισμού, στον οποίο και εσύ είχες καθοριστικό ρόλο.
Την απόφασή μου εκείνη τη θεωρώ εξαιρετικής σημασίας για την επιτυχή διοργάνωση του Φεστιβάλ, τουλάχιστον για τα δύο πρώτα χρόνια. Εσύ, σήμερα, τη χαρακτηρίζεις «λάθος». Η πραγματικότητα δεν συμφωνεί μαζί σου.
Φιλικά,
Παναγιώτης Ι. Κουκούλης
Αίγινα, 13 Ιουλίου 2013
3. Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Η "λάθος" κατανόηση της λέξης "εθελοντισμός
Αγαπητέ Τάκη,
Μετά το «παρών» που δήλωσες για τις επόμενες δημοτικές εκλογές, υπάρχει πια και η διάθεση για περισσότερο δημόσιο διάλογο. Αν και, το πρόβλημα των δημοτών και των πολιτών σήμερα, δεν είναι το Fistiki Fest και το ποιος έκανε περισσότερα ή λιγότερα, λάθη ή σωστά.

Εξάλλου, στην Ελλάδα πάσχουμε από ένα σύνδρομο: Δεν ξέρουμε πότε και ποια πράγματα πρέπει να ιδιωτικοποιούμε και αντίστοιχα, δεν ξέρουμε ποια πρέπει να είναι δημόσια!
Έτσι, μια διοργάνωση, που από μόνη της είναι μια επιχειρηματικότητα, επιλέξατε να την κάνετε «δημοτική», αντιμετωπίζοντας όλα τα προβλήματα ενός άσκοπου «κρατισμού».
Πέρσι, αν δεν γυρίζαμε πίσω τα παλιά στελέχη, Φεστιβάλ ίσως και να μην είχε γίνει… Είχαν όλοι κουραστεί, άλλοι είχαν τσακωθεί, άλλοι είχαν νιώσει άδειοι. Και φέτος, αν δεν γινόταν αυτή η κίνηση που έγινε, πάλι το Φεστιβάλ θα είχε δυσκολίες. Οπότε, η φράση σου «η πραγματικότητα δεν συμφωνεί μαζί σου», είναι μάλλον ατυχής. Γιατί κάποιοι βλέπουμε το Φεστιβάλ από τα σπλάχνα του και όχι από την επιδερμίδα…

Πώς απέκτησε η Αίγινα Φεστιβάλ;
Αγαπητέ Τάκη,
Η Αίγινα απέκτησε Φεστιβάλ, όχι επειδή ο Δήμος στάθηκε αρωγός στην προσπάθεια, αλλά επειδή η προσπάθεια αυτών που το ίδρυσαν ήταν μεγαλύτερη του όποιου αναμενόμενου.
Ο Δήμος ήταν «αρωγός» στα πρώτα βήματα του Θεσμού. Επιμένω στη λέξη «αρωγός» διότι διοργανωτής ήταν μόνο κατ’ όνομα και ξεκινάω να αποδίδω την αλήθεια, για το τι προσέφερε ο καθένας σε αυτό το μετερίζι:

-Η απόφαση για την ίδρυση του Θεσμού, δεν ήρθε από τον Δήμο, αλλά από τους Φορείς και Συλλόγους που συμμετείχαν.
-Καθόλη τη διάρκεια της προετοιμασίας του Φεστιβάλ, και μέχρι ενάμιση μήνα πριν την έναρξή του (είχαν γίνει και προφεστιβαλικές εκδηλώσεις), δεν είχε καν συσταθεί σε Νομικό Πρόσωπο η ΚΕΔΑ, δηλαδή ο Φορέας που υποτίθεται ότι διοργάνωνε το Φεστιβάλ. Κάποιοι δουλεύανε με του κούτελό τους, με τις δικές τους σφραγίδες, προσπαθώντας να καλύψουν το νομικό κενό που άφηνε ο Δήμος, εξαιτίας της αδυναμίας του να συστήσει την ΚΕΔΑ εγκαίρως.
-Ουδέποτε ο Δήμος ξεκαθάρισε, αν θα επιχορηγήσει και με ποιο ποσό τον νέο τότε Θεσμό. Ο Δήμος ήθελε το Φεστιβάλ, είχε διαγνώσει τα οφέλη του (και αυτό σου το αναγνωρίζω, αφού είχες πράγματι διορατικότητα), αλλά δεν μας έλεγε πόσα χρήματα είναι διατεθειμένος να δώσει για να υπάρχει αυτό το Φεστιβάλ. Το 10% του κόστους του; Το 15% του κόστους του; Δεν λαμβάναμε καμία απάντηση. Έπρεπε να προχωράμε όμως, και να χτίζουμε τον θεσμό χωρίς καν αυτή τη βασική γνώση. Η αφίσες όμως, έπρεπε να γράφουν: Διοργάνωση ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΙΝΑΣ…
-Να θυμίσω επίσης ότι στο πρώτο Φεστιβάλ, ούτε αμειβόμενη Γραμματειακή Υποστήριξη δεν προβλέφθηκε από τον Δήμο (κάτι το εντελώς αυτονόητο). Ο Δήμος παραχώρησε τους δημόσιους χώρους (πλατείες, λιμάνι, αίθουσες), έδωσε υπηρεσίες καθαριότητας και πλήρωσε την ηλεκτρολογική εγκατάσταση (που του έμεινε στο λιμάνι και ακόμα και pilars εξυπηρετούνται σήμερα από εκείνη τη δουλειά).

Η «λάθος» κατανόηση της λέξης «εθελοντισμός»
Το εθελοντικό κίνημα είναι μια μεγάλη υπόθεση για κάθε τόπο. Οι εθελοντές μπορούν να βοηθήσουν, όταν υπάρχει όραμα, έμπνευση, στρατηγική, σχέδιο, οργάνωση, συντονισμός και βέβαια, όταν υπάρχουν τα χρήματα για να μπορεί να υλοποιηθεί κάτι.
Στην Αίγινα παρεξηγήσαμε τη λέξη «εθελοντισμός» από τότε που ιδρύθηκε το Fistiki Fest. Έτσι, βγήκε και η περιπαιχτική λέξη «εθελοντΡισμός», η οποία ενδεχομένως να ήθελε να τονίσει την υπεΡβολή του όλου εθελοντικού εγχειρήματος…
Ας δούμε κάποιες «εθελοντικές δράσεις» καθ’ υπερβολήν:
-το ταξίδι στη Σικελία 8 ανθρώπων που κόστισε μερικές χιλιάδες ευρώ στους «εραστές» της ιδέας του Φεστιβάλ και που τα πλήρωσαν από την τσέπη τους. Αυτό δεν είναι εθελοντισμός. Αυτό είναι επαγγελματική ευσυνειδησία. Ο Δήμος αρνήθηκε την καταβολή αποζημίωσης ακόμα και για τα εισιτήρια όσων πήγαμε εκεί. Αν όμως δεν είχαμε πάει, σήμερα δεν θα υπήρχε Φεστιβάλ.
-Η 12μηνη ενασχόληση με τον θεσμό μιας μικρής ομάδας ανθρώπων που αντικειμενικά, έκαναν χιλιάδες πράγματα προκειμένου να προετοιμάσουν από το μηδέν αυτό τον Φεστιβάλ.
-Η συγγραφή του 40σελιδου Business Plan, που μέχρι και σήμερα είναι το μόνο κείμενο που συνοδεύει ως εγχειρίδιο επιτυχίας τον Θεσμό. Μάλιστα, αν δεν είχε γραφτεί το συγκεκριμένο κείμενο (με ξενύχτια για πολλές ημέρες), ούτε η Νομαρχία θα είχε υποστηρίξει το Φεστιβάλ (απαιτούσε Business Plan για να δώσει την χορηγία της), ούτε θα ήξερε κανείς τι πρέπει να κάνει και πότε πρέπει να το κάνει. Ακόμα και ένα μέρος του διετούς στρατηγικού σχεδιασμού της Κ.Ε.Δ.Α. βασίστηκε στο Business Plan του Φεστιβάλ.
-Η αρχιτεκτονική μελέτη των χώρων του Φεστιβάλ έγινε και αυτή εθελοντικά, από τον αρχιτέκτονα της παρέας του Fistiki Fest (δεν γράφω ονόματα, διότι ο Δήμος δεν θέλησε ποτέ να μιλήσει με ονόματα για αυτήν την παρέα. Για τον Δήμο, οι άνθρωποι που έδωσαν ψυχή και σώμα για να οργανωθεί το Φεστιβάλ, ήταν πάντα «οι εθελοντές»). Εννοείται ότι από τις δεκάδες τιμητικές πλακέτες που έχει μοιράσει ο Δήμος Αίγινας για «ψύλλου πήδημα», καμία δεν απευθύνθηκε στους ιδρυτές του Θεσμού. Μιλάς σε ένα σημείο για «φιλοδοξίες», όμως ούτε «πρόεδροι» γίναμε κάποιοι, ούτε συνεντεύξεις δίναμε, ούτε κορδέλες και λόγους βγάζαμε…
-Ο πρώτος προϋπολογισμός του Θεσμού, που είχε γραφτεί αναλυτικά (μέχρι και πόσα μολύβια θα χρησιμοποιούσαμε έλεγε), έγινε από τους λεγόμενους «εθελοντές». Λες και το Management και οι Οικονομικές γνώσεις, είναι υπόθεση εθελοντισμού.
-Ούτε γραφείο δεν προβλέφθηκε για να οργανώνονται όλα αυτά επί δώδεκα μήνες. Η Νέα Εποχή μετέτρεψε και στο πρώτο και στο δεύτερο Φεστιβάλ, το γραφείο της, σε γραφείο Οργάνωσης του Φεστιβάλ. Διέθεσε τα P/c της, διέθεσε το έμψυχο δυναμικό της, τα φωτοτυπικά της μηχανήματα και παρείχε Γραμματειακή Υποστήριξη και δημόσιες σχέσεις στον νέο Θεσμό. Αυτά, για όλους τους άλλους δεν νοούνται ως «εθελοντισμός». Όμως εμείς, είχαμε πάθος για να οργανωθεί αυτό που φανταστήκαμε και τα διαθέσαμε όλα! Πληρώναμε από την τσέπη μας, απασχολούσαμε το προσωπικό μας σε ωράριο εργασίας της εφημερίδας για τους σκοπούς του Φεστιβάλ. Αυτά δεν πρέπει να ξεχνιούνται αγαπητέ Τάκη.
-Ο εύρεση και ο συντονισμός 80 εθελοντών, 100 εικαστικών, 60 εκθετών, τραγουδιστών, ηθοποιών, δημοτικών υπαλλήλων, ήταν επίσης υπόθεση «εθελοντική». Πόσα έξοδα χρειάστηκαν για να συντονιστούν όλα αυτά; Πόσα τηλεφωνήματα, πόσα ταξίδια, πόσες διαπραγματεύσεις; Και πόσο καλά και επαγγελματικά πρέπει να έγιναν όλα αυτά από τους ανθρώπους που τα «έτρεξαν» για να εμπνεύστηκε όλος αυτός ο κόσμος, να πείσθηκε εκ των προτέρων για το αποτέλεσμα και τις ωφέλειες και να ήθελε με τόσο κέφι και πάθος να υποστηρίξει την προσπάθεια;
-Το 90ημερο ξενύχτι, ήταν και αυτό «εθελοντισμός». Τρεις τουλάχιστον άνθρωποι δεν κοιμήθηκαν τις τελευταίες 90 ημέρες (την ώρα που άλλοι κοιμόντουσαν ήσυχοι), για να σχεδιάσουν, να σβήσουν και να ξαναγράψουν από την αρχή τα πάντα (ειδικά όταν η Νομαρχία απέσυρε την στήριξή της), ώστε να μην καταλήξει στον κάλαθο των αχρήστων ο νέος Θεσμός.
-Τα ταξίδια, τα εισιτήρια, τα πήγαινε έλα, τα τηλεφωνήματα, ο βομβαρδισμός των επιστολών προς τους υποψήφιους χορηγούς και τελικά το «κλείσιμο» των συμφωνιών για τη συγκέντρωση ενός πραγματικά μεγάλου ποσού από χορηγίες, ήταν και αυτό δουλειά των «εθελοντών». Όλα αυτά τα κόστη πληρώθηκαν από τις τσέπες κάποιων, χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη στους προϋπολογισμούς για αυτονόητες αποζημιώσεις.
-Η συγγραφή κειμένων, η εκτύπωση των αρχικών παρουσιάσεων, το τελικό πρόγραμμα με τις 60 και πλέον εκδηλώσεις, οι φωτογραφίες, η διαχείριση του site, ήταν και αυτό μέρος του «εθελοντισμού» αυτής της διοργάνωσης.
-Ο οικονομικός απολογισμός του Φεστιβάλ, και αυτός συγγράφηκε από τους διοργανωτές του Φεστιβάλ, ως «εθελοντική δουλειά», αφού η Κ.Ε.Δ.Α. δεν είχε ακόμα καλά – καλά λογιστή.
-Και βεβαίως, όλη αυτή η λάσπη που φάγαμε όσοι συσχετιστήκαμε άμεσα με τον Θεσμό, μας στοίχησε και σε προσωπικό και σε οικονομικό επίπεδο.
Και πολλά, πολλά ακόμη, που θα επέτρεπαν να γραφτεί βιβλίο, για το πώς κάποιοι άνθρωποι με πάθος, όραμα και ενθουσιασμό, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
Και πάντως Τάκη, θα ήθελα να μου γνωρίσεις (αν το ξέρεις) πόσα χρήματα έβαλε τελικά ο Δήμος Αίγινας για την πραγμάτωση αυτού του Θεσμού. Ή μήπως, οι υποχρεώσεις (τα χρέη) που υπάρχουν ακόμα και σήμερα προς κάποιους προμηθευτές, οφείλονται στο γεγονός ότι αντί να χρηματοδοτηθεί το Φεστιβάλ από τον Δήμο, τελικά το Φεστιβάλ βρέθηκε να χρηματοδοτεί με τις χορηγίες που μάζευε, άλλες δραστηριότητες της Κ.Ε.Δ.Α.;

Η παρεξήγηση και τα «20.000€»
Κατ’ αρχήν το ποσόν που αναφέρεις είναι ανακριβές. Εγώ θυμάμαι να είπαμε (δημόσια) να μπουν στον προϋπολογισμό 15.000€ για αποζημιώσεις. Και βεβαίως, η συγκεκριμένη αναφορά που κάνεις, δεν αφορούσε «αμοιβές επαγγελματιών» (θα ήταν ευτελές να ζητούσαμε 15 άνθρωποι άνθρωποι, τόσο μικρή αμοιβή, για ένα τόσο μεγάλο έργο, που αποφέρει στην Αίγινα, τζίρους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ κάθε χρόνο). Αυτό που προτείναμε ήταν να μην πληρώσουμε από την τσέπη μας, όλα αυτά που προανέφερα στο προηγούμενο κεφάλαιο. Τελικά, με την «κατηγορηματική» σου άρνηση, τα πληρώσαμε όλα αυτά από την τσέπη μας. Δηλαδή, υπήρξαμε και «εθελοντές», και «χορηγοί» και «επαγγελματίες άμισθοι»…
Και βεβαίως, κάποιοι από την αρχή λέγαμε ότι ο Θεσμός πρέπει να έχει επαγγελματίες που θα αμείβονται. Κάτι που δεν έγινε και που για όλους εμάς που ζήσαμε στιγμή, προς στιγμή αυτά τα 4 χρόνια του θεσμού, ξέρουμε πόσο μας έλειψαν (οι επαγγελματίες) και ξέρουμε πόσο σημαντικό ρόλο θα έπαιζαν, ώστε το Φεστιβάλ να μην παρουσίαζε στασιμότητα, αλλά να εξελισσόταν σε έναν ΔΙΕΘΝΗ ΘΕΣΜΟ που θα έφτανε σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Υπήρχαν όλες οι προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο. Όμως η ατολμία και οι φοβίες (μην πουν κάποιοι για διασπάθιση δημοσίου χρήματος) μας κράτησαν πίσω από μια τέτοια εξέλιξη.

Σε ότι αφορά τον «εθελοντισμό», μια κουβέντα μόνο: Εθελοντές ήταν όσοι ήρθαν τις τελευταίες 10 ημέρες να βοηθήσουν για να εκτελεστεί το έργο που είχε σχεδιαστεί. Όλοι όσοι έτρεχαν επί μήνες, δεν ήταν εθελοντές. Νομίζω ότι ήταν κάτι παραπάνω…

Αγαπητέ Τάκη,
Όταν κάποιος πολιτεύεται, δεν είναι κακό να δέχεται κριτική για τα λάθη του. Εξάλλου, αυτή η κριτική είναι χρήσιμη, ειδικά όταν έχει «χάσει» μια εκλογή. Πραγματικά, η κριτική και η αυτοκριτική είναι απαραίτητη, ειδικά τώρα που δηλώνεις παρών για άλλη μια φορά. Αν ήταν λοιπόν ανάγκη να γίνω τόσο αναλυτικός για τη λέξη «λάθος» που χρησιμοποίησα προκειμένου να διδαχθούμε όλοι από τα λάθη μας, τότε ας πούμε ότι άξιζε ο κόπος και το πείσμα μιας χούφτας ανθρώπων, που οραματίστηκαν και ίδρυσαν τον Θεσμό, ώστε να έχουμε θέμα διαλόγου, σήμερα.